Kedves Partnerünk!
Az oldal teljes körű használatához kérjük jelentkezzen be! Így láthatja az Ön személyes árait, kedvezményeit valamint visszaigazolását és fizetési feltételeit.
Rendeléseit is könnyedén leadhatja a beállított céginformációkkal és szállítási címével.
Amennyiben még nincs belépő kódja, kérjen ügyfélmenedzserétől! Bejelentkezés Üzenet elrejtése Ne mutasd többet!
Az oldal teljes körű használatához kérjük jelentkezzen be! Így láthatja az Ön személyes árait, kedvezményeit valamint visszaigazolását és fizetési feltételeit.
Rendeléseit is könnyedén leadhatja a beállított céginformációkkal és szállítási címével.
Amennyiben még nincs belépő kódja, kérjen ügyfélmenedzserétől! Bejelentkezés Üzenet elrejtése Ne mutasd többet!
Történelem egy reklámtárgyon2015-05-15
Századokkal repítettek vissza a gondolataim, amikor az IGC Global Promotions éves közgyűlésén a képen látható porcelán csészét kézbe vettem. Elcsodálkoztam azon, hogy a cégközpont a tulajdonosoknak ezzel a holland ajándéktárggyal kedveskedett, ami reklámajándékká az elegáns dobozára helyezett logóval avanzsált. A cég "hollandiságának” hangsúlyozása ezek szerint fontos a cégközpontnak és a Hong Kongban tartott közgyűlés helyszínére a csészén látható mintázat utal. És ez az, ami már történelem (vagy "gondolta fene”:).
Az első kínai porcelánok kemény, mázas felülete, színeinek élénksége, a kobaltból készült festék vonalainak élessége annyira lenyűgözték az európaiakat, hogy a 17. században kínai porcelánt tartalmazó teljes hajórakományok tartottak Kínából Hollandia felé, dacolva a spanyolokkal, portugálokkal és a természettel.
![]() |
Delphi kerámia |
Valódi porcelánt Európában majd csak 1708-ban sikerült egy alkimistának előállítani Meissenben, így a hollandok a kínai porcelánt a flamand és az olasz cseréppel tudták összehasonlítani, és ebből az összehasonlításból a kínai áru került ki győztesen. 1640-re a porcelán elárasztotta Németalföldet, hiszen már a legközönségesebb házakban is számos porcelán volt található, amit a hajózási technikák megváltozásának köszönhettek. A kínai fazekasok - mint manapság a kínai éttermek- tisztában voltak vele, hogy olyan árut kell gyártaniuk, ami eladható, tehát árujukat a külföldiek ízléséhez kell igazítaniuk. Például az 1620-as években a csing-töcseni fazekasok elkezdtek tulipánokat festeni, mert Európában dühöngött a tulipánmánia és ők azonnal alkalmazkodtak a piac igényeihez, pedig soha nem láttak tulipánt.
A hollandok annyira rajongtak a fehér alapon kék mintás porcelánért, hogy egyre nagyobb lett a kereslet, ami az árakat egyre magasabbra emelete, és amit már nem tudtak kielégíteni a kínai kereskedők.
Az ügyes delfti fazekasok ugyan nem tudták a kínai kék-fehér porcelán minőségét reprodukálni, de a tűrhető utánzatokat elérhető áron kínálták. A kobaltos kék szín a kínaiság leheletét árasztotta, a mintázat pedig olyan volt, amit az emberek kínainak gondoltak. A delfti fajansz karrierjét mi sem jelzi jobban, hogy míg Angliában a porcelán neve china, addig Írországban delph.
És itt ez a csésze, amire a tipikus szélmalom kobaltkék színnel van festve, így emlékeztetve a hollandok vállalkozó szellemére, hajózási technika révén a tengeri kereskedelemben betöltött úttörő szerepére.
Köszönjük szépen, már csak azt kellene kitalálni, hogy mit is igyunk belőle.
Forrás:
Timothy Brook: Vermeer kalapja
CollectorS Guide to Antiques